piątek, 5 października 2012

Odchudź swoją bazę danych w Comarch ERP OPTIMA


W nowej wersji Comarch ERP OPTIMA została wprowadzona funkcjonalność  pozwalająca na "odchudzenie" bazy danych, jeśli ta osiągnęła pokaźne rozmiary. Funkcjonalność ta jest doskonałym rozwiązaniem, gdyż uszczuplenie wielkości bazy znacznie poprawia szybkość pracy na programie. Zasada działania funkcji jest następująca:

1) Przeprowadzamy test bazy przed usunięciem transakcji.
Opcja ta przygotowuje bazę danych do wykonania "cięcia". Sprawdza następujące pozycje w programie

  • dokumenty w buforze,
  • informacje o towarach, dla których nie wszystkie dostawy wprowadzone przed dniem cięcia zostały
  • rozchodowane,
  • dokumenty w buforze wystawione po planowanej dacie cięcia ale zawierające dostawy wprowadzone
  • przed datą cięcia,
  • dokumenty niezrealizowane (Rezerwacje Odbiorcy, Zamówienia u Dostawcy),
  • nierozliczone dokumenty zaliczkowe.




Po wykonaniu testu otrzymujemy listę dokumentów, które należy zatwierdzić, zrealizować, rozliczyć itp. aby cięcie mogło zostać wykonane

2) Przystępujemy do usuwania wszystkich dokumentów, wprowadzonych przed wskazaną datą (włącznie z tym dniem).


UWAGA!!!
Przed usunięciem danych z bazy należy wykonać kopię bezpieczeństwa bazy.


W przypadku FA i PA rezerwujących towar na magazynie (nie powiązanych z dokumentami magazynowymi), usunięcie tych dokumentów skutkuje zdjęciem rezerwacji z towaru, natomiast usunięcie niepowiązanych FZ skutkuje zdjęciem zamówienia z towaru.

Może się zdarzyć, że dwa lub więcej powiązanych ze sobą dokumentów, w procesie cięcia bazy zostanie  rozdzielonych. Podczas podglądu dokumentów powiązanych na zakładce Dokumenty, usunięty dokument nie będzie widoczny, natomiast będzie się tam wyświetlać informacja: Usunięto dokumenty skojarzone.