piątek, 15 lutego 2013

Szybkie i proste księgowanie - przydatne rozwiązania


Era ręcznego księgowania każdej operacji gospodarczej dobiega już końca. Teraz dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu dla firm, Panie (i Panowie) księgowe mogą przenieść ciężar swojej pracy z mozolnego,  ręcznego wprowadzania dekretów, na mogące w większym stopniu przysłużyć się firmie kreatywne (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) myślenie o finansach firmy.

Wszystko wiąże się z wyrażeniem "rutynowe operacje". Otóż w każdej firmie występują i występować w dalszym ciągu będą. Kluczem do "sukcesu", czyli rozwiązania problemu żmudnego powtarzania schematycznych działań, jest zastosowanie takiego oprogramowania do obsługi księgowości firmy, które umożliwia automatyzację pracy. Takie "automaty" w znacznym stopniu zastąpią nas w księgowaniach, co oczywiście nie zwalnia nas z myślenia i kontrolowania sytuacji na bieżąco. Takie wspomagacze dla księgowych można znaleźć m. in. w programie Comarch ERP Optima pod nazwą "Schematy księgowe".


Schematy księgowe to funkcjonalność umożliwiająca wprowadzenie różnych algorytmów działania programu, podczas księgowania różnych operacji gospodarczych, zaewidencjonowanych w programie. Program daje nam możliwość stworzenia różnych schematów do takich zdarzeń jak np. listy płac, zakupy, sprzedaż, ewidencja kosztów, różnice kursowe, rejestry VAT i wiele innych. Konstrukcja schematu jest stosunkowo prosta. Wystarczy tylko przygotować wcześniej dokładną rozpiskę działania takiego schematu, a następnie wprowadzić te dane na formularzu schematu, poprzez dodawanie zdefiniowanych w programie pozycji. Dodatkowo wprowadzanie warunków i funkcji, które mają odpowiednio pokierować księgowaniem danej operacji, pozwala użytkownikowi na jej zaawansowane rozksięgowanie.

  Schemat księgowy - pozycje schematu

Przy tak stworzonych schematach księgowych, operator programu wprowadzając operację gospodarczą (np. fakturę zakupu w rejestrach VAT) jednym kliknięciem może predekretować "na brudno" taki dokument, a później na jej podstawie księgować. Pomijamy w tym momencie proces ręcznego dekretowania dokumentów, co za nas wykonuje automat w ciągu kilku sekund.

Schemat księgowy - tworzenie wzorca dekretu

Jak widać automatyczne księgowania znacznie skraca czas poświęcony na te czynności. Dodatkowym plusem ich wykorzystania jest eliminacja błędów w dekretacji. Wymierną korzyścią np. dla biur rachunkowych może być możliwość obsługi znacznie większej liczby klientów.